Nová pražírna kávy Roberta Trevisana
Když k oboru přistupujete s láskou a nadšením, úspěch je zaručen. Roberto Trevisan se v kávovém průmyslu pohybuje déle jak 40 let a jeho znalosti jsou k nezaplacení. Věnuje se školení baristů, na odborných soutěžích působí jako komisař a celkově přispívá k osvětě kávového průmyslu. Jak se mu daří v jeho pražírně ve Velké Lečici? A kde vidí prostor pro další profesní rozvoj?
Proč jste si pro pražírnu kávy vybral Velkou Lečici ve středočeském kraji?
Byla to náhoda. Hledal jsem vetší prostory nedaleko Prahy. Zároveň jsem chtěl být blízko Štěpánce Havrlíkové Vantuchové, s kterou jsem založil Mistrovství baristů ČR a řadu let úspěšně provozujeme Školu kávy. Navíc jsem zde našel podporu u místní starostky, paní Patricie Svobodové, která je otevřená rozvoji obce.
Jaká je současná kapacita pražírny?
Dlouhodobě pražíme například Gorilla Coffe, Enzo-Bencini a moji značku Roberto Trevisan. V současné době máme volnou kapacitu cca 1 200 kg měsíčně.
Máte náročnou klientelu?
Mám. A je to dobře! Velký důraz je kladen na čistotu prostoru, termíny dodávky a stabilní vysokou kvalitu pražení.
Roberto, kde se ve Vás vzalo nadšení pro kávu?
Měl jsem to dáno osudem. Jako mladý jsem brigádničil u Armanda Parenti, který v Bologni vybudoval věhlasnou pražírnu. Tehdy jsem si ani neuvědomoval, jak mě má praxe ovlivní do budoucna.
Zmínil jste, že máte volnou kapacitu pro další odběratele. Jste dostupný pro nezávislé kavárny či firmy a agentury?
Jistě. Když najdeme společnou řeč, vše je možné. Je velmi důležité zmínit, že každá kavárna může vybudovat vlastní osobitý kávový brand. A to má v dnešní době velkou sílu.
Pražením kávy to nekončí. Co balení a logistika?
Umíme veškeré modely – balení do daných obalů až po kompletní servis včetně lepení reklamních etiket.
Zmínil jste, že pražíte vlastní značku. Kde ji můžeme ochutnat?
Kávu Roberto Trevisan vám rád připravím v mé Buongiorno kavárně, kterou také provozuji ve Velké Lečici. Stavte se, již nyní se na vás těším!
Který druh kávy preferujete?
Veškerou kávu připravenou s láskou mám velmi rád.
Za ty roky v oboru jste proškolil stovky baristů a provozoval řadu kaváren. Co je podle Vás důležité pro úspěch v podnikání s kávou?
Buongiorno je moje jedenáctá kavárna! Aby byl koncept úspěšný, je potřeba si uvědomit několik věcí. Hosté do kavárny nechodí primárně hladoví, přicházejí tam nastartovat den nebo naopak zpomalit svou mysl po náročném pracovním tempu. Probíhají zde setkání s přáteli či obchodními partnery. Proto musí v kavárně panovat příjemná atmosféra. Baristé by měli být proškolení a obsluha by měla být milá a empatická. Klíčová je přátelská komunikace mezi hostem a zaměstnanci kavárny. Pro vybudování stálé a spokojené klientely hraje v kavárenství lidský element velmi důležitou roli.
Najde se vůbec někdo, kdo Vás inspiruje a posouvá profesně dál?
Samozřejmě. I já na sobě neustále pracuji a sleduji crkot v oboru. Jsem ve spojení se špičkovými baristy (kamarády) na sociálních sítích a navštěvuji osobně kávové plantáže po celém světě. Velkou inspirací je můj syn Andrea Trevisan, který v Rakousku provozuje vlastní pražírnu kávy. V loňském roce se na světové soutěži v pražení kávy World Coffee Roasting Championship umístil na 3. místě a zařadil se tak mezi světovou špičku. Kdysi se učil on ode mě a nyní se stal mým učitelem. Jsem na něj moc pyšný!
Vždy, když se potkáme, sršíte optimismem. Jaký je zdroj vaší neutuchající dobré nálady?
Celý život se řídím citátem Antoine de Saint-Exupéry: „Chceš-li postavit loď, nesmíš poslat muže, aby sehnali dřevo a připravovali nástroje, ale nejprve musíš ve svých mužích vzbudit touhu po nekonečných dálkách otevřeného moře.“ Život je o trpělivosti, radosti, nadšení a schopnosti kráčet vpřed i přes veškeré životní či obchodní peripetie.
A co plány do budoucna?
Nyní jsem velmi spokojený, protože mám možnost znovu pracovat s kávou, v segmentu, který je mou srdcovou záležitostí a tento stav bych si rád udržel. Chtěl bych prohloubit své znalosti, které bych mohl posléze sdílet s přáteli a obchodními partnery. Těším se na nová setkávání.
Text a foto: Jarka Chudá, Svět HORECA